ΣΤΑΥΡΑΚΟΣ

LATEST TWEETS

 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

    Η φοίτηση είναι τριετής. Εγγράφονται απόφοιτοι Λυκείου ή άλλης ισότιμης Σχολής.
Οι απόφοιτοι του Τμήματος Σκηνοθεσίας μπορούν να εργασθούν ως Σκηνοθέτες, Βοηθοί Σκηνοθέτες, Σεναριογράφοι, Μοντέρ, Σκρίπτ, Διευθυντές Παραγωγής, στον Κινηματογράφο, την Τηλεόραση, το Θέατρο, το Ραδιόφωνο, τη Διαφήμιση, τη Μουσική Βιομηχανία (video clip) και βέβαια σε όλες τις συναφείς ειδικότητες.
 
Σκηνοθέτης Κινηματογράφου (Διευθυντής στην αγγλική ορολογία, Δημιουργός στη γαλλική) είναι ο άνθρωπος που, κατά αντιστοιχία του μαέστρου μιας ορχήστρας, σκοπός του είναι να εναρμονίσει – αναδεικνύοντας τη δική του προσωπικότητα- όλα τα εκφραστικά μέσα του Κινηματογράφου ή της Τηλεόρασης: το μέγεθος των πλάνων, τις κινήσεις και τις θέσεις της μηχανής (ντεκουπάζ), το φωτισμό, το μοντάζ, την υποκριτική, τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία, τη μουσική, τους ήχους, που στο καθένα αντιστοιχεί ένας ειδικός καλλιτέχνης, έχοντας ως βάση το Σενάριο.

           Η ικανότητα του σκηνοθέτη να κατευθύνει, δίνοντας τις κατάλληλες οδηγίες στον καθένα χωριστά-χωρίς να του διαφεύγει το συνολικό αποτέλεσμα- ώστε να του αποσπάσει το μέγιστο των καλλιτεχνικών του δυνατοτήτων, ορίζει και την επιτυχία ή όχι του τελικού αποτελέσματος.

          O Κινηματογράφος είναι μια γλώσσα, που ο κάθε σκηνοθέτης, χρησιμοποιώντας την εικόνα, δημιουργεί δική του γραμματική και δική του σύνταξη. Εξαρτάται από το «συντακτικό» που θα δημιουργήσει ο σκηνοθέτης, για να πάρει η εικόνα του τη σημασία που θέλει να της δώσει.

          Η αλματώδης ανάπτυξη του οπτικοακουστικού, μετά τον προφορικό και τον γραπτό λόγο, έχει επιφέρει ριζική ανανέωση των εκφραστικών και επικοινωνιακών δυνατοτήτων του ανθρώπου.

          Η συνεχής διεύρυνση των τομέων εφαρμογής, η εξέλιξη των τεχνολογικών δεδομένων και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της Τηλεόρασης, απαιτούν στελέχη με σύνθετες δυνατότητες, ιδίως στην εγγραφή με πολλές κάμερες και στη ζωντανή μετάδοση, που πρέπει να αντιδρούν άμεσα και να δουλεύουν σε πολλά ταυτόχρονα επίπεδα: οργανωτικά, τεχνικά και αισθητικά.


Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Στο Α΄ έτος διδάσκονται τα παρακάτω βασικά πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα:

Πρακτικά μαθήματα

  •  Βασικές Αρχές Σκηνοθεσίας : Στο Α΄ εξάμηνο αναλύονται όλα τα στάδια παραγωγής της κινηματογραφικής ταινίας: Από τη σύλληψη της ιδέας, το γράψιμο του σεναρίου, την επιλογή των χώρων, την επιλογή των ηθοποιών, το ντεκουπάζ, το γύρισμα, τα εργαστήρια, το μοντάζ, το μιξάζ μέχρι την πρώτη προβολή της. Στο Β΄ εξάμηνο οι σπουδαστές, ως πρακτική άσκηση, γράφουν το σενάριο, σκηνοθετούν και μοντάρουν μια ταινία  μέσης διάρκειας 3΄-5΄ σε ψηφιακή εικόνα.
  • Θεωρία Εφαρμοσμένης Σκηνοθεσίας : Αναλύεται η σχέση του Σκηνοθέτη με τους υπόλοιπους συνεργάτες-δημιουργούς μιας κινηματογραφικής παραγωγής: φωτογράφο, οπερατέρ, μοντέρ, σκηνογράφο, ενδυματολόγο, μουσικό, ηθοποιούς.
  • Διδασκαλία Ηθοποιού.
  • Τεχνική Σεναρίου : Θεωρία και πρακτική της δόμησης του Σεναρίου.
  • Φωτογραφία Κινηματογράφου : Βασικές αρχές θεωρίας φωτός,  λειτουργίας των μηχανών  λήψεως(φιλμ –ψηφιακές), των φακών και των μέσων εγγραφής.
  •  Οργάνωση Παραγωγής.
  • Βοηθός Σκηνοθέτη – Σκρίπτ.
  • Τεχνική Ψηφιακής Εικόνας.

Θεωρητικά μαθήματα

  • Θεωρία Μοντάζ : Παρουσιάζονται όλοι οι τρόποι μονταρίσματος μιας ταινίας, οι κανόνες που τους διέπουν, τα διαφορετικά στυλ.
  • Ιστορία Κινηματογράφου : Παρουσίαση και ανάλυση του ύφους όλων των περιόδων της κινηματογραφικής τέχνης από την εμφάνιση της μέχρι σήμερα (Σκηνοθέτες, Σχολές, Κινήματα).
  • Ιστορία Τέχνης : Παρουσίαση και ανάλυση του ύφους όλων των περιόδων των εικαστικών τεχνών από την πρωτόγονη και αρχαϊκή τέχνη μέχρι σήμερα,  έμφαση στην αισθητική της εικόνας.
  • Αισθητική Κινηματογράφου : Μια ειδική ανάλυση του τρόπου λειτουργίας και γνώσης των εκφραστικών μέσων του Κινηματογράφου.
  • Μ.Μ.Ε : Παρουσίαση των βασικών μοντέλων επικοινωνίας και της λειτουργίας των σύγχρονων μέσων (τύπος, περιοδικά, τηλεόραση, διαφήμιση, ραδιόφωνο)

Στο Β΄ και Γ΄ έτος, ενώ συνεχίζεται η ύλη των θεωρητικών μαθημάτων, δίνεται βάση στην πρακτική εμπέδωση των μαθημάτων του Α΄ έτους με τις πρακτικές ασκήσεις στο στούντιο και τα εργαστήρια Post Production της Σχολής:

  •  Εφαρμοσμένη Σκηνοθεσία Κινηματογράφου : Οι σπουδαστές  ασκούνται στο γύρισμα ταινιών μέσης διάρκειας 5΄ σε δικό τους σενάριο δουλεμένο με τον καθηγητή Σεναρίου. Παράλληλα οι σπουδαστές εξασκούνται σε όλες τις ειδικότητες που περιλαμβάνει ένα κινηματογραφικό και τηλεοπτικό συνεργείο, δουλεύοντας υποχρεωτικά στα συνεργεία των συν σπουδαστών τους  ως βοηθοί σκηνοθέτες, σκρίπτ, οργανωτές  παραγωγής,  ηχολήπτες-βοηθοί ηχολήπτες,  casting directors, floor managers και πάντα σε συνεργασία με το τμήμα Διευθυντών Φωτογραφίας και Σκηνογραφίας για τις αντίστοιχες ειδικότητες.
  • Πρακτική Ψηφιακού Μοντάζ Κινηματογράφου και Τηλεόρασης με χρήση AVID.
  • Τηλεσκηνοθεσία : Η Τηλεσκηνοθεσία θεωρείται μια ξεχωριστή ειδικότητα της Σκηνοθεσίας, στην οποία απαιτείται η γνώση όλων εκείνων των τεχνολογικών μέσων που χρησιμοποιεί  ο Τηλεσκηνοθέτης. Εξάσκηση σε τηλεοπτικό γύρισμα μυθοπλασίας  με τρεις κάμερες, όπου οι σπουδαστές ασκούνται με δικά τους σενάρια και στην συνέχεια μοντάρουν ψηφιακά.  Επίσης πραγματοποιούνται πρακτικές ασκήσεις Τηλεσκηνοθεσίας για Talk Show και ζωντανές εκπομπές.
  • Τεχνική Φωτισμού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης.
  • Ο ήχος στον Κινηματογράφο & την Τηλεόραση.
  • Ντοκιμαντέρ : Θεωρία και Πράξη. Οι σπουδαστές στο πρακτικό μέρος του μαθήματος καλούνται να γυρίσουν ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ με θέμα ένα πρόσωπο της επιλογής τους απο τον χώρο της τέχνης,  των γραμμάτων ή των  επιστημών και ένα ακόμα με ελεύθερο θέμα.
          Οι σπουδαστές παράλληλα μπορούν να γυρίζουν και εκτός μαθημάτων ταινίες μικρού μήκους με την τεχνική υποστήριξη της Σχολής (κάμερα, φώτα, μοντάζ) αφού συναινέσουν στο σενάριο και το σχέδιο γυρίσματος οι καθηγητές σεναρίου, σκηνοθεσίας και φωτογραφίας.